De Internal Revenue Service heeft vandaag haar jaarlijkse “Dirty Dozen” -lijst van belastingfraude bekendgemaakt, met speciale nadruk op agressieve en zich ontwikkelende regelingen met betrekking tot belastingverlaging op coronavirus, waaronder Economic Impact Payments.
Dit jaar richt de Dirty Dozen zich op oplichting die is gericht op belastingbetalers. De criminelen achter deze nepschema’s beschouwen iedereen als een potentieel gemakkelijke prooi. De IRS dringt er bij iedereen op aan om voortdurend op hun hoede te zijn en op anderen in hun leven te letten.
“Belastingfraude neemt vaak toe tijdens het belastingseizoen of in tijden van crisis, en oplichters gebruiken pandemie om geld en informatie van eerlijke belastingbetalers te stelen”, zei commissaris Chuck Rettig van de IRS. “De IRS biedt de Dirty Dozen-lijst om het bewustzijn te vergroten over veelvoorkomende oplichting die fraudeurs gebruiken om mensen te targeten. We dringen er bij mensen op aan om op hun hoede te zijn voor deze oplichting. De IRS doet haar best om Amerikanen te beschermen. We zullen meedogenloos criminelen vervolgen die proberen uw geld of gevoelige persoonlijke financiële informatie te stelen. ”
Belastingbetalers worden aangemoedigd om de lijst te bekijken in een speciale sectie op IRS.gov en het hele jaar op hun hoede te zijn voor deze zwendel. Belastingbetalers moeten ook onthouden dat zij wettelijk verantwoordelijk zijn voor wat er op hun belastingaangifte staat, zelfs als dit door iemand anders is opgesteld. Consumenten kunnen zichzelf helpen beschermen door een gerenommeerde belastingvoorbereider te kiezen.
De IRS dringt er bij de belastingbetalers op aan om zich ervan te onthouden potentiële oplichters online of telefonisch te betrekken. De IRS is van plan dit jaar ook een vergelijkbare lijst met handhavings- en nalevingsprioriteiten te onthullen.
Een aankomende reeks persberichten zal de nadruk leggen op de illegale regelingen en technieken die bedrijven en individuen gebruiken om te voorkomen dat zij hun wettelijke belastingplicht moeten betalen. Onderwerpen zijn onder meer oplichting als beledigende micro-gevangenen en frauduleuze conservatie-erfdienstbaarheden.
Hier zijn de ‘Dirty Dozen’ oplichting van dit jaar:
Phishing: belastingbetalers moeten alert zijn op potentiële nep-e-mails of websites die persoonlijke informatie willen stelen. De IRS zal nooit via e-mail contact opnemen met belastingbetalers over een belastingaanslag, terugbetaling of economische impactbetalingen. Klik niet op links die beweren afkomstig te zijn van de IRS. Wees op uw hoede voor e-mails en websites – ze kunnen niets meer zijn dan oplichting om persoonlijke informatie te stelen.
IRS Criminal Investigation heeft een enorme toename gezien van phishing-schema’s die gebruikmaken van e-mails, brieven, teksten en links. Deze phishing-schema’s gebruiken op verschillende manieren trefwoorden zoals “coronavirus”, “COVID-19” en “Stimulus”.
Deze schema’s worden aan een groot aantal mensen bekendgemaakt in een poging om persoonlijke identificatiegegevens of financiële rekeninginformatie te krijgen, inclusief rekeningnummers en wachtwoorden. De meeste van deze nieuwe regelingen spelen actief in op de angst en onbekendheid van het virus en de stimulusbetalingen. (Zie IR-2020-115 voor meer informatie.)
Fake Charities: criminelen maken vaak misbruik van natuurrampen en andere situaties, zoals de huidige COVID-19-pandemie, door nep-liefdadigheidsinstellingen op te zetten om te stelen van goedbedoelende mensen die proberen te helpen in tijden van nood. Valse oplichting voor liefdadigheid stijgt over het algemeen in tijden als deze.
Frauduleuze regelingen beginnen normaal gesproken met ongevraagd contact per telefoon, sms, sociale media, e-mail of persoonlijk met behulp van verschillende tactieken. Bogus-websites gebruiken namen die lijken op legitieme liefdadigheidsinstellingen om mensen te misleiden om geld te sturen of persoonlijke financiële informatie te verstrekken. Ze kunnen zelfs beweren voor of namens de IRS te werken om slachtoffers te helpen bij het indienen van schadeclaims en om belastingteruggave te krijgen.
Belastingbetalers moeten vooral op hun hoede zijn voor liefdadigheidsinstellingen met namen als nationaal bekende organisaties. Legitieme liefdadigheidsinstellingen verstrekken desgevraagd hun Employer Identification Number (EIN), dat kan worden gebruikt om hun legitimiteit te verifiëren. Belastingbetalers kunnen legitieme en gekwalificeerde goede doelen vinden met de zoekfunctie op IRS.gov.
Dreigende telefoongesprekken met nabootsers van imitators: IRS-nabootsing van imitatie kan in vele vormen voorkomen. Een veelvoorkomend probleem blijft nep bedreigende telefoontjes van een crimineel die beweert bij de IRS te zijn. De oplichter probeert het potentiële slachtoffer angst en urgentie bij te brengen. In feite zal de IRS een belastingbetaler nooit bedreigen of hem of haar verrassen met een verzoek om onmiddellijke betaling.
Telefonische oplichting of “vishing” (voice phishing) vormen een grote bedreiging. Telefoontjes met oplichting, inclusief diegenen die arrestatie, uitzetting of intrekking van een vergunning bedreigen als het slachtoffer geen valse belastingaanslag betaalt, worden het hele jaar door gemeld. Deze oproepen hebben vaak de vorm van een “robocall” (een tekst-naar-spraak opgenomen bericht met instructies voor het terugbellen van de oproep).
De IRS zal im nooit eisenbemiddeling bij betaling, bedreiging, telefonisch om financiële informatie vragen of bellen over een onverwachte terugbetaling of betaling met economische impact. Belastingbetalers moeten contact opnemen met de echte IRS als ze zich zorgen maken over een belastingprobleem.
Fraude met sociale media: belastingbetalers moeten zichzelf beschermen tegen oplichting via sociale media, die vaak evenementen zoals COVID-19 gebruiken om mensen te misleiden. Via sociale media kan iedereen informatie met iemand anders op internet delen. Oplichters gebruiken die informatie als munitie voor een grote verscheidenheid aan oplichting. Deze omvatten e-mails waarin oplichters zich voordoen als iemands familie, vrienden of collega’s.
Oplichting via sociale media heeft ook geleid tot belastinggerelateerde identiteitsdiefstal. Het basiselement van oplichting via sociale media is het overtuigen van een potentieel slachtoffer dat hij of zij te maken heeft met een persoon bij hem in de buurt die ze vertrouwen via e-mail, sms of berichten op sociale media.
Met behulp van persoonlijke informatie kan een oplichter een potentieel slachtoffer e-mailen en een link opnemen naar iets interessants voor de ontvanger dat malware bevat die bedoeld is om meer misdaden te plegen. Oplichters infiltreren ook de e-mails en mobiele telefoons van hun slachtoffers om achter hun vrienden en familie aan te gaan met nep-e-mails die echt lijken en sms-berichten die vragen om bijvoorbeeld kleine donaties aan nep-goede doelen die aantrekkelijk zijn voor de slachtoffers.
EIP of diefstal van restitutie: de IRS heeft de afgelopen jaren grote stappen gemaakt tegen terugbetalingsfraude en diefstal, maar ze blijven een voortdurende bedreiging. Criminelen hebben dit jaar ook hun aandacht gericht op het stelen van economische impactbetalingen zoals voorzien door de Coronavirus Aid, Relief and Economic Security (CARES) Act.
Veel van dit komt voort uit identiteitsdiefstal waarbij criminelen valse belastingaangiften indienen of andere valse informatie verstrekken aan de IRS om restituties om te leiden naar verkeerde adressen of bankrekeningen.
De IRS heeft onlangs verpleeghuizen en andere zorginstellingen gewaarschuwd dat Economic Impact Payments over het algemeen aan de ontvangers toebehoren, niet aan de organisaties die de zorg verlenen. Dit kwam na bezorgdheid dat mensen en bedrijven mogelijk profiteren van kwetsbare bevolkingsgroepen die de betalingen hebben ontvangen. Deze betalingen tellen niet mee als een middel om te bepalen of u in aanmerking komt voor Medicaid en andere federale programma’s. Ze tellen ook niet mee als inkomen bij het bepalen van de geschiktheid voor deze programma’s. Zie IR-2020-121 voor meer.
Belastingbetalers kunnen de Coronavirus Tax Relief-pagina van IRS.gov raadplegen voor hulp bij het verkrijgen van hun EIP’s. Iedereen die denkt dat ze het slachtoffer kunnen worden van identiteitsdiefstal, moet de Taxpayer Guide to Identity Theft raadplegen op IRS.gov.
Ouderenfraude: senioren en mensen die om hen geven, moeten alert zijn op belastingfraude gericht op oudere Amerikanen. De IRS erkent de alomtegenwoordigheid van fraude gericht op oudere Amerikanen, samen met onder meer het ministerie van Justitie en de FBI, de Federal Trade Commission, het Consumer Financial Protection Bureau (CFPB).
Senioren zijn vaker het doelwit en slachtoffer van oplichters dan andere segmenten van de samenleving. Financieel misbruik van senioren is een probleem onder persoonlijke en professionele relaties. Anekdotisch bewijs bij professionele services geeft aan dat oudere fraude aanzienlijk afneemt wanneer de serviceprovider weet dat een vertrouwde vriend of familielid interesse heeft in de aangelegenheden van de senior.
Oudere Amerikanen voelen zich meer op hun gemak met evoluerende technologieën, zoals sociale media. Helaas geeft dat oplichters een ander middel om te profiteren. Phishing-zwendel in verband met Covid-19 vormt een groot gevaar voor dit aanvraagseizoen. Senioren moeten alert zijn op een voortdurende golf van nep-e-mails, sms-berichten, websites en pogingen van sociale media om persoonlijke informatie te stelen.
Scams gericht op niet-Engelse sprekers: IRS-imitators en andere oplichters richten zich ook op groepen met een beperkte Engelse taalvaardigheid. Deze oplichting is vaak bedreigend van aard. Sommige oplichting is ook gericht op diegenen die mogelijk een betaling met een economische impact ontvangen en vragen om persoonlijke of financiële informatie van de belastingbetaler.
Telefoonzwendel vormt een grote bedreiging voor mensen met beperkte toegang tot informatie, waaronder personen die niet helemaal vertrouwd zijn met de Engelse taal. Deze oproepen hebben vaak de vorm van een “robocall” (een tekst-naar-spraak opgenomen bericht met instructies voor het terugbellen van de oproep), maar in sommige gevallen kunnen ze door een echt persoon worden gedaan. Deze oplichters hebben mogelijk een deel van de informatie van de belastingbetaler, waaronder hun adres, de laatste vier cijfers van hun sofinummer of andere persoonlijke gegevens, waardoor het telefoneren legitiemer lijkt.
Een veel voorkomende is de IRS-imitatie-zwendel waarbij een belastingbetaler een telefoontje ontvangt dat de gevangenisstraf bedreigt, deportatie of intrekking van een rijbewijs van iemand die beweert bij de IRS te zijn. Belastingbetalers die recent immigranten zijn, zijn vaak het meest kwetsbaar en moeten deze bedreigingen negeren en de oplichters niet inschakelen.
Gewetenloze Return Preparers: Het selecteren van de juiste Return Preparer is belangrijk. Ze zijn belast met de gevoelige persoonsgegevens van een belastingbetaler. De meeste belastingprofessionals bieden eerlijke, hoogwaardige service, maar oneerlijke voorbereiders duiken elk aanvraagseizoen op om fraude te plegen, onschuldige belastingbetalers te schaden of belastingbetalers ertoe te brengen illegale dingen te doen waar ze later spijt van krijgen.
Belastingbetalers moeten zogenaamde “spook” -voorbereiders vermijden die hun klanten blootstellen aan mogelijk ernstige fouten bij het indienen van documenten, evenals aan belastingfraude en het risico hun terugbetaling te verliezen. Nu veel belastingprofessionals getroffen worden door COVID-19 en hun kantoren mogelijk gesloten zijn, moeten belastingbetalers bijzonder voorzichtig zijn bij het selecteren van een geloofwaardige belastingvoorbereider.
Geestvoorbereiders ondertekenen niet de belastingaangiften die ze voorbereiden. Ze kunnen de belastingaangifte afdrukken en de belastingbetaler vertellen dat deze moet ondertekenen en naar de IRS moet mailen. Voor retouren via e-mail bereidt de spookvoorbereider zich voor, maar ondertekent deze niet digitaal als de betaalde voorbereider. Volgens de wet moet iedereen die wordt betaald ter voorbereiding of assistentie bij het opstellen van federale belastingaangiftes, beschikken over een Preparer Tax Identification Number (PTIN). Betaalde voorbereiders moeten hun PTIN ondertekenen bij retourneringen.
Gewetenloze voorbereiders kunnen zich ook richten op degenen zonder een deponeringsverplichting en kunnen al dan niet een terugbetaling ontvangen. Ze beloven opgeblazen terugbetalingen door valse belastingkredieten te claimen, waaronder onderwijskredieten, het Earned Income Tax Credit (EITC) en anderen. Belastingbetalers moeten vermijden dat opstellers die hen vragen een blanco aangifte te ondertekenen, een grote terugbetaling beloven voordat ze naar de administratie van de belastingbetaler kijken of kosten in rekening brengen op basis van een percentage van de terugbetaling.
Belastingbetalers zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de juistheid van hun belastingaangifte, ongeacht wie deze opstelt. Belastingbetalers kunnen naar een speciale pagina op IRS.gov gaan voor tips over het kiezen van een preparator.
Aanbieding in compromismolens: Belastingbetalers moeten op hun hoede zijn voor misleidende bedrijven voor het oplossen van belastingschulden die de kansen kunnen overdrijven om de belastingschulden voor “centen op de dollar” te vereffenen via een aanbod in compromis (OIC). Deze aanbiedingen zijn beschikbaar voor belastingbetalers die voldoen aan zeer specifieke wettelijke criteria om in aanmerking te komen voor het verlagen van hun belastingaanslag. Maar gewetenloze bedrijven verkopen het programma door aan ongekwalificeerde kandidaten, zodat ze een forse vergoeding kunnen innen bij belastingbetalers die al met schulden kampen.
Deze oplichting wordt gewoonlijk OIC ‘molens’ genoemd, die een groot netto voor belastingbetalers vormen, hen dure kosten in rekening brengen en aanvragen indienen voor een programma waarvoor ze waarschijnlijk niet in aanmerking komen. Hoewel het OIC-programma jaarlijks duizenden belastingbetalers helpt hun belastingschuld te verminderen, komt niet iedereen in aanmerking voor een OIC. In het boekjaar 2019 waren er 54.000 OIC’s ingediend bij de IRS. De dienst nam 18.000 van hen aan.
Individuele belastingbetalers kunnen de gratis online aanbieding in de Compromise Pre-Qualifier-tool gebruiken om te zien of ze in aanmerking komen. De eenvoudige tool stelt belastingbetalers in staat om in aanmerking te komen en geeft een geschat biedingsbedrag. Belastingbetalers kunnen een OIC aanvragen zonder vertegenwoordiging door derden; maar de IRS herinnert belastingbetalers eraan dat als ze hulp nodig hebben, ze voorzichtig moeten zijn met wie ze inhuren.
Valse betalingen met terugbetalingsvereisten: criminelen vinden altijd nieuwe manieren om belastingbetalers te laten geloven dat ze oplichterij zijn, waaronder het doen van een valse terugbetaling op de werkelijke bankrekening van de belastingbetaler. Hier is hoe de zwendel werkt:
Een oplichter steelt of verkrijgt de persoonlijke gegevens van een belastingbetaler, inclusief sofinummer of ITIN-nummer (Individual Taxpayer Identification Number) en bankrekeninggegevens. De oplichter dient een valse belastingaangifte in en de terugbetaling wordt gestort op de cheque- of spaarrekening van de belastingbetaler. Zodra de directe storting de bankrekening van de belastingbetaler bereikt, belt de fraudeur hen op en doet zich voor als IRS-medewerker. De belastingbetaler wordt verteld dat er een fout is opgetreden en dat de IRS het onmiddellijk teruggestuurde geld nodig heeft, anders zullen er boetes en rente worden opgelegd. De belastingbetaler moet specifieke cadeaubonnen kopen voor het bedrag van de terugbetaling.
De IRS zal nooit betaling via een specifieke methode eisen. Er zijn veel betalingsopties beschikbaar voor belastingbetalers en er is ook een proces waarbij belastingbetalers het recht hebben om het belastingbedrag dat wij zeggen verschuldigd te zijn, in twijfel te trekken. Telkens wanneer een belastingbetaler een onverwachte terugbetaling ontvangt en een telefoontje van ons uit het niets vraagt om terugbetaling, moeten ze contact opnemen met hun bankinstelling en de IRS.
Payroll en HR Scams: Belastingprofessionals, werkgevers en belastingbetalers moeten op hun hoede zijn voor phishing die is ontworpen om formulier W-2’s en andere belastinggegevens te stelen. Dit zijn Business Email Compromise (BEC) of Business Email Spoofing (BES). Dit geldt met name omdat veel bedrijven gesloten zijn en hun werknemers thuis werken vanwege COVID-19. Momenteel zijn twee van de meest voorkomende vormen van deze zwendel de zwendel met cadeaubonnen en de zwendel met directe storting.
Bij de zwendel met cadeaubonnen wordt vaak een gecompromitteerd e-mailaccount gebruikt om een verzoek te sturen om cadeaubonnen in verschillende denominaties te kopen. In het directe stortingsschema heeft de fraudeur mogelijk toegang tot het e-mailaccount van het slachtoffer (ook wel bekend als een e-mailaccountcompromis of “EAC”). Ze kunnen zich ook voordoen als het potentiële slachtoffer om de organisatie de informatie over de directe storting van de werknemer te laten wijzigen om hun deponering om te leidenga naar een account dat de fraudeur controleert.
BEC / BES-zwendels hebben verschillende manieren gebruikt om verzoeken voor overboekingen, betaling van valse facturen en andere op te nemen. In de afgelopen jaren heeft de IRS variaties op deze zwendel waargenomen waarbij valse IRS-documenten worden gebruikt om het valse verzoek legitiem te maken. Een fraudeur kan bijvoorbeeld een nepfactuurschema proberen en een schijnbaar legitiem IRS-document gebruiken om het slachtoffer te overtuigen. American Express informatie duidelijk
De Direct Deposit en andere BEC / BES-variaties moeten worden doorgestuurd naar het Federal Bureau of Investigation Internet Crime Complaint Center (IC3), waar een klacht kan worden ingediend. De IRS vraagt dat formulier W-2-oplichting wordt gemeld aan: [email protected] (Onderwerp: W-2 Scam).
Ransomware: dit is een groeiende cybercriminaliteit. Ransomware is malware die gericht is op menselijke en technische zwakheden om de computer, het netwerk of de server van een potentieel slachtoffer te infecteren. Malware is een vorm van invasieve software die vaak per ongeluk door de gebruiker wordt gedownload. Eenmaal gedownload, houdt het toetsaanslagen en andere computeractiviteiten bij. Eenmaal besmet, zoekt en vergrendelt ransomware kritieke of gevoelige gegevens met zijn eigen codering. In sommige gevallen kunnen hele computernetwerken negatief worden beïnvloed.
Slachtoffers zijn zich over het algemeen niet bewust van de aanval totdat ze proberen toegang te krijgen tot hun gegevens, of tot ze een losgeldverzoek ontvangen in de vorm van een pop-upvenster. Deze criminelen willen niet worden getraceerd, dus gebruiken ze vaak anonieme berichtenplatforms en eisen betaling in virtuele valuta zoals Bitcoin. Gratiscreditcards.nl online
Cybercriminelen kunnen een phishing-e-mail gebruiken om een potentieel slachtoffer te misleiden om een link of bijlage met de ransomware te openen. Deze kunnen e-mailverzoeken omvatten om een nep COVID-19-liefdadigheidsinstelling te ondersteunen. Cybercriminelen zoeken ook naar systeemkwetsbaarheden waarbij menselijke fouten niet nodig zijn om hun malware af te leveren.
De IRS en zijn Security Summit-partners hebben belastingprofessionals en belastingbetalers geadviseerd om de gratis multi-factor authenticatie-functie te gebruiken die wordt aangeboden op softwareproducten voor belastingvoorbereiding. Het gebruik van de multi-factor authenticatiefunctie is een gratis en gemakkelijke manier om klanten en artsenpraktijken te beschermen tegen diefstal van gegevens. Aanbieders van belastingsoftware bieden ook gratis multi-factor authenticatiebescherming op hun doe-het-zelfproducten voor belastingbetalers.